חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סדר בערב שבת 

הסלון נקי ומצוחצח, מפה לבנה פרוסה על השולחן הערוך, כל בני הביתיושבים יחדיו ואומרים תהילים, מחכים שתבוא כבר שבת.

כן? ככה זה אצלכם? או ש… לא ממש…

את מבשלת בקדחתנות במטבח, המכונה מטרטרת ברקע, בלגן של בגדים ליד המכונה על הרצפה, הסלון – עדיף לא לדבר, הילדים רעבים, בוכים ורבים, החדרים הפוכים – בלגן ו… לא נעים, גם לכלוך…? רק שהשכנה לא תדפוק, ואמאל'ה, השבת מתקרבת!!! מה עושים???

סדר הוא ערך לא רק בעולם הארגון, אלא גם בעולם ההשקפה היהודית, וחשוב לדעת את זה, כי במציאות של 'בא לי', לא בהכרח בא לי לעמול על בית מסודר, גם אם כדאי לי טכנית. לעומת זאת, אם אני יודעת שהמדובר הוא בערך אמיתי, ייתכן בהחלט שיהיה לי יותר קל להזיז את עצמי בעניין. 

הלקח טוב (פר' במדבר) מביא בשם הרב קוטלר, שההוראות המפורטות בענייני החניה והמסע שניתנו לבני ישראל במדבר נועדו ללמד שכל ענייני קדושה ועבודת ה' דורשים סדר, ורבי יוסף זונדל מסלנט, מייסד תנועת המוסר, אומר שאי הסדר ברמה הטכנית מביא לבלבול בעבודת ה', במילים אחרות, סדר בבית זה סדר בראש, ויש לדבר השלכות ברורות – רוחניות, וגם כאלה שלא. בית מסודר משפיע ישירות בד"כ גם על הדימוי העצמי, השלום בית, החינוך ועוד.

איך עושים את זה? איך מגיעים לבית מסודר בלי להשתעבד לסדר יום לוחץ ומגביל, בלי להרגיש חנוקה? בתכנית הליווי שלי 'מלכה לשבת', אני מלמדת צעד-צעד איך לנהל בית מאורגן ונעים ביומיום, איך להגיע לערב שבת רגוע ולשבת של מלכות, אבל הבסיס הוא קודם כל – שתהיה לך שיטה! אם את יודעת להגדיר לך את ה'שטנץ' המתאים לך ביותר, אם ברור לך מה כדאי לך לעשות ומתי (וכמובן בהתאם לאופי ולתנאי החיים האישיים שלך), את מתנהלת מתוך יישוב הדעת, והבית מסודר ונקי, אבל הוא גם רגוע וחם.

לכן, כצעד ראשון, ממליצה לך בחום לשבת ולתכנן, ברמת הנייר והעט, איך נכון לך להתקדם בבית שלך, שלב אחרי שלב. אח"כ, תוציאי את התכנית לפועל, בחני ושדרגי אותה. בינתיים קחי לך טיפ יקר ערך: האדמו"ר מלכוביץ' זי"ע אומר שסגולה לשלום בית שהשולחן יהיה מכוסה במפה לבנה לפני חצות היום (בערב שבת). אספי את כל מה שקורה על השולחן, פרסי מפה לבנה וניילון, ותגידי 'לכבוד שבת קודש'. צבע של שבת כבר נכנס, ומצווה גוררת מצווה. שבת שלום ומבורך!

דילוג לתוכן