חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסח

בס"ד

אלה מאיתנו שמתקשות בסדר וארגון ותכנון בטח לא בנויות לזה שאני אתחיל לבנות להן לו"ז מתוקתק שהן יצטרכו רק לעקוב אחריו ולסמן בו 'וי' אחר 'וי'. מן הסתם שהן אוהבות לחיות 'מחוץ לקופסה' ואולי גם 'מעל הזמן', ולא יעזור להן שאני אכניס אותן לתוך תבנית חונקת (ולא שאני יכולה, זאת עבודה אישית שתלויה במליון גורמים, אבל חשוב לי שתהיו מודעות גם לחוזקות שלכן, שכוללות למשל גמישות, קלילות, הכלה ועוד).

ועכשיו לעניין עצמו. אז כדי להתכונן טוב לפסח, ולכל דבר, הבסיס הוא להבין למה חשוב לך להגיע בצורה מאורגנת. ממליצה מאוד לשבת כמה דקות ולחשוב – למה? למה שווה לי לוותר על הספונטניות, הזרימה, ה"מחר כך", ולהתחיל את הפרוייקט הענק הזה שעה אחת קודם? לצורך העניין, בואו ננסה לחשוב איך אנחנו רוצות להגיע לחג. מן הסתם, שאנחנו רוצות ליצור אווירה של שיתוף פעולה מצד בני הבית, ליהנות יחד מהעשייה ולהגיע ברוגע, במלכות, כשהכל סביבנו אומר חג. צודקת? עכשיו בואו ניקח אחורה לערב פסח של שנה שעברה. איך היו ההכנות? היה לחץ? היה כעס? כמה שיתוף פעולה קיבלת? איך הגענו לליל הסדר – מאוכזבות? עייפות? סחוטות?

ככל שהפער בין הציפיות שלך לבין התוצאות בשטח גדול יותר, כך תגדל המוטיבציה שלנו לעשות שינוי. רוצות? שווה לנו להתאמץ על זה? להתעלות עד כמה ששייך מעל ה'טבע' שלך ולהישמע לתכתיבי השכל?

אם כן, אנחנו עכשיו בתכל'ס. בואו ניקח את לוח השנה ונלך אחורנית מליל בדיקת חמץ. נסמן לנו מה אנחנו רוצות שיהיה גמור עד לתאריך הנתון. ליל בדיקת חמץ יוצא השנה ביום ראשון. מה אנחנו רוצות שיהיה עד אז? נניח שמתאים לנו להשאיר לעצמנו רק ספונג'ה רגילה של שבת לליל בדיקת חמץ. נרשום בי"ג ניסן: 'ספונג'ה'. ערב שבת שלפני (שבת הגדול), נוכל לרשום: 'טאצ'ים אחרונים לשבת + פסח'. אם ברגיל, אנחנו מתחילות להכין שבת ביום רביעי-חמישי, נרשום בט' ניסן – 'הכנות לשבת + פסח'. כמה ימים לוקח לנו לנקות את המטבח לפסח – שבוע? נרשום בא' ניסן – 'מטבח'. 

וכך אנחנו חוזרות אחורה עוד ועוד עד שכל החלקים שמרכיבים אצלנו את פאזל ההכנה לפסח קיבלו תאריך ונרשמו בלו"ז, שחור על גבי לבן. חשוב מאוד שנהיה ריאליות מבחינת הערכת הזמנים: עדיף שנגזים ונשריין לנו מדי הרבה זמן ולא שניכנס ללחץ בגלל הערכת-חסר. בכל מקרה, אם אנחנו רואות שאנחנו לא מספיקות, נתחיל לדלל ציפיות! זכרי שאם אנחנו "פולשות" לתחום שכבר תפוס לצורך מטרה אחרת, אנחנו מתחילות לצבור לך מינוסים ועומסים, שיביאו אותנו למתח ואולי כעס, והופ! בקלות אפשר ליפול חזרה למציאות של שנה שעברה. במקום זה, המטרה של ערב פסח רגוע ושמח עומדת לנו מול העיניים כל הזמן, ואנחנו עושות מה שאפשר. מושלם זה למוזיאון. 

בהצלחה ופסח כשר ושמח!

תמר כהן היא מחברת הספר 'איך להתארגן לשבת ברוגע' ומנהלת המיזם 'שבת ברוגע', הכולל הרצאות, סדנאות וקורסים דיגיטליים וטלפוניים. להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת טבלת ההתארגנות של שבת ברוגע, לחצי כאן. אם את רכזת או מנהלת ומעוניינת בסדנא / הרצאה, כתבי ל- [email protected]

דילוג לתוכן